onsdag 20 februari 2013

Back in Business



Inför 2012 lyckades IFK Berga knyta till sig Joachim Lantz som då lämnade Mjällby AIF för spel med blåränderna i division tre. Jocke bidrog med massor av erfarenhet och Bergas defensiva spel utvecklades påtagligt. Under hösten tog Herr Lantz steget över till Öster och var med att spela upp Växjölaget i allsvenskan. Nu är han tillbaka på Bergaviks IP.

Välkommen tillbaka, Jocke.
- Tack. Tack. Det känns riktigt bra. Har i och för sig bara hunnit träna ett pass med Berga sen jag lämnade Öster i mitten av november, men jag har saknat fotbollen och är riktigt sugen.

Tränare Gunnarsson säger ofta att han ser dig som en spelare och person som bidrar till att utveckla unga spelare. Hur ser du på det omdömet?
- Det känns naturligtvis både roligt och inspirerande att man kan bidra till utveckling. I mitt fall tror jag det handlar om hur jag agerar på plan. Mina styrkor har alltid varit spelförståelse och att jag är placeringssäker. Visst kan det hända att man tar en diskussion med någon spelare individuellt och tipsar om något, men framförallt tror jag att min erfarehet visar sig i lagspelet och det taktiska spelet under match.

- Jag fösöker göra det jag är bra på. När det gäller att "få till en bicycleta" finns det många i laget som är bättre än Lantzen, ha, ha...

Hur är din fysiska status idag?
- Sådär får jag väl ärligt säga. Vi fick en liten till i januari och jag har inte hållit igång speciellt mycket. Räknar med att trampa igång nu, men man får tänka efter före i vissa situationer för att inte riskera något. Känner min kropp hyggligt och behöver dryga månaden för att komma ifatt skulle jag tro. Har inte dragit på mig några onödiga kilon utan håller matchvikten.

Vad tror du om årets serie?
- Har dålig koll på motståndargängen, men tycker att vi ser riktigt starka ut på pappret med flera duktiga nyförvärv. Vet faktiskt inte om vi fastslagit någon målsättning inom truppen än, men personligen har jag inget emot att vi ses som favoriter och att vi ska fightas om seriesegern.

 Avslutningsvis Jocke, du har på kort tid nu representerat tre föreningar, Kalmar FF, Mjällby AIF och Öster IF, alla i allsvenskan 2013. Vad är det som skiljer föreningarna åt idag?
 



 



- Mjällby är nog den förening som skiljer ut sig mest. Här finns fortfarande "smålagskänslan" där gubbarna på ideell basis kokar korv och tanterna står för försäljningen i kiosken. Lite mer av den "småskalighet" som kännetecknade Kalmar FF när jag börjande där en gång i tiden.

 
 
 
 
- I Öster visar man upp en härlig framåtanda. Nya i allsvenskan och ny arena ger positiva vibrationer i Växjö. I år har man visserligen gjort lite mer "etablerade värvningar", annars måste jag säga att jag är imponerad av att spelartruppen till största delen kommer från Småland och norra Skåne. Spännande med den lokala förankringen.

 
 
- Kalmar FF är ju mer en etablerad allsvensk klubb idag, med en fantastiskt fin arena. Spelartruppen har ju flera internationella inslag och jag tycker det ser bra ut inför avspark i allsvenskan, även om det känns lite tunt framåt i år också. Jag vill nog vänta några spelomgångar innan jag ger mitt tabelltips om årets KFF.
 
 
 
 
Ja, lycka till i trean då och se upp för bristningarna i baklåren...
- Tack för tipset, ha, ha... 
 
 

Inga kommentarer: