söndag 28 december 2014

Annandagscupen, 24Kalmar och Nyårslöften...

Team 24Kalmar vann uppvisningsmatchen mot Eliassilirarna efter straffar...
...men Annandagscupen knep Glömminge efter finalvinst över Lindsdals IF
I fredags var jag på plats i Kalmar Sportcenter. Mycket folk på läktarna å kokkorv i grytorna. Annandagscupen i fotboll har en trogen skara fotbollsfans som ser fram emot några timmars bollsparkande som avbrott till gamla repriser på TV eller gamla repriser på Annandagsrean. Absolut, jag är en av dem.

Men, mitt blåvita Berga bjöd inte oss supporters på någon försenad julklapp denna dag. Nix. Den kändes oinspirerat och rejält otajmat. Respass direkt efter stryk av Kalmar Södra, Ängö och en pinne mot Nybro. Egentligen behövs det inte så mycket för att vända på detta till nästa inomhusturnering, Nyårscupen. Det räcker med att ta bort o:na i oinspirerat och otajmat då blir det inspirerat och tajmat. Svårare än så är det inte, men det ska göras också. Så bjud till blåränder, det räcker inte att ställa ut skorna och lämna över ansvaret till någon annan !   

*****

Näh, roligare då att notera alla gamla Bergalirare som någon gång figurerat nere på Bergaviks IP och nu frontar i lagen runtikring (man får försöka hitta guldkornen även när blåränderna ser bleka ut som Klorin). Kul att se starka insatser av Albin Carlsson och Ludde Olsson i Smedby BOIK. I Kalmar AIK såg jag Kim Jensen (en av få utvisade...), Calle Holm, Azad Eliassi och yrvädret Shaho Abdulahian. I Nybro saknade jag visserligen Juan Gomez men Karzan Eliassi höll fanan högt. Glömminge tog hem cupen och här hittar vi två lirare som definitivt bidrog till cupsegern, trollerigubben Emil Börjesson och strikern Filip Quist. Snyggt jobbat å grattis Nilmert x 2. Tror jag sätter en guldtia på er även i Nyårscupen.

****

Johan "postentillidie" Wittberg behöll kylan och rullade enkelt in segerstraffen när 24Kalmar vann över Eliassiklanen i en hyggligt spännande uppvisningsmatch. Snygg regi och iskall taktik av ledarduon Svedjenäs och Ahonen den äldre. Slutsats. Det är aldrig slut förrän sista signalen ljuder.

*****

Tips till Kalmar kommun. Ljudet i högtalarna på östra läktaren är under all kritik. Hörbarhet nolla.

*****
 
Måste imponeras av den entusiasm och pionjäranda som 24Kalmar visar upp. Lokal sport trummas ut i olika medier och ger oss sportnördar en daglig dos av det vi gillar bäst, varje timma, hela dygnet, alla veckodagar. Håll i !!! Konkurrensen har definitivt vässat Barometerns twitterflöde.

*****

Snart dags att inhandla några visslande häxpipor och en kyld champagne. Nyår står i farstun och 2015 väntar på att komma in. Tänkte att JAG, BloggarBill, skulle hjälpa några av blåränderna att formulera sina nyårslöften. Ser fram emot följande, i vissa fall, lite kaxiga fotbollsbudskap:


Johannes "Coachen" Lagesson
Jag lovar att sätta minst 3 nickmål säsongen 2015, eller förresten, jag säger minst 4".

Jonathan Taylor
"Mitt nyårslöfte är att lära killarna lite rå engelsk fotbollsslang så att vi låter tuffare än vad vi är. Jag tror det kallas för attityd och psykologisk krigsföring".

Marcus Mårtensson
Jag utlovar målgaranti på Bergaviks IP. Vi kommer att näta i alla hemmamatcher.

Robin Karlsson
"Kommer tillbaka till Bergaviks IP med lite italienska influenser till hösten 2015. 

Mathias Jung
"2015 vinner jag assistligan i division två"

Marcus Rydasp
"Har en grym målgest till kommande säsong. Räknar kallt med att få bjuda fotbollsvärlden på den"

Tobias Jacobsson, Simon "Tjappe" Gustafsson och Emil Håkansson
"Vi har bestämt oss. Det blir Bergaviks IP även 2015"

 Victor Byström
"Jag kommer i snitt att löpa 1,4 mil under kommande seriematcher. Åtminstone om jag lirar de första 75 minutrarna"


Simon "Släggan" Gustafsson
Ser fram emot att få ta emot tröjan "Matchens lirare", fler gånger än någon annan.

Fredric Roskvist
"Jag kommer att avgöra derbyt mot Liffen. Både hemma och borta."

Nåja, haha... om 33 %  av dessa "nyårslöften" slår in är jag nöjd...

*****

Nyårsafton kl 09.00 drar Häggs Nyårscup igång i Kalmar Sportcenter. Syns då.

*****
Sugen på fotbollsglädje. Missa inte Barometern Cup i veckan. En fröjd för ögat och en lycka för fotbollshjärtat / BloggarBill 
 

Inga kommentarer: