söndag 12 januari 2014

En flaska kanel, en in och en ut.


Eftersom jag gästat Länssjukhuset ett antal dagar har jag bara kunnat följa IFK Berga via media och lite hörsägen den sista veckan. Tittar man ut genom fönstret så är det ju inget väder som motiverar besök på Gasten. Ser snarare ut som en tunn risgrynsgröt. På tala om denna vita maträtt så krävs det ju lite kanel till den samma och just denna krydda var det lilla extra under min vistelse på lasarettet. De som gnäller på vården i dag borde skämmas. Omhuldad av vackra och omtänksamma damer samtidigt som man får den vård som man är i behov av. Det enda smolket i bägaren är väl att man lider av tristess eftersom man inte fick lämna avdelningen. Då kom denna lilla deckarhistoria som fick mig och flera övriga att ge oss ut på spaning. En Kanelflaska stod vid en dator, ingen tycktes känna vid den eller ta ansvar över den. Vad gör den där och hur kom den dit? Efter mycket möda och besvär kom vi så fram till vem det var som lurade patienterna på tillbehöret för gröten.

Patrik Rydasp lämnar IFK Berga som spelare, förvånar en del men inte mig. Någon stans i maggropen har jag haft detta på känn redan i höstas.  Har full respekt för hans beslut samtidigt som jag hyllar hans motivering. Kan man inte eller finner man inte motivation att satsa 100% så skall man inte ingå i truppen.  Visst kommer man sakna kantspringaren med överstegsfinten och en stor målskytt på planen (har vi haft någon bättre på vänstern någonsin ) men jag är övertygad om att Patrik kommer kunna tillföra IFK Berga med mycket hjärta och kunskap i framtiden.  Så Mårtensson se till att ge honom de uppgifter som passar IFK Berga och honom själv. Det är inte ofta man kan plocka guldägg inom ledarområdet så börja ruva.







Patrik ut men Mattias Jung in, en bra ersättare som är lite kaxig i media men en hel Mattias är ett klipp. Meriter från landslaget och Kalmar FF är tunga kort och det skall bli intressant att följa hans historia i den blåvita dressen. Förhoppningsvis blir han den kreativa mittfältaren som blir tungan på vågen när det är tajt.

Målvaktsfrågan är tydligen inte löst. Casper har utvecklats enormt under förra året och har en potential att bli en gedigen div. 2 målvakt och även för div. 1. En eller annan match håller han redan idag för div.2 men det krävs ett par år till för att vara ordinarie. IFK Berga har ju vänt sig till Nässjö för att få loss deras keeper Filip som är av hög klass. Intresse finns men utbildningsbidraget till Nässjö sätter käppar i hjulet. Viss frustation hörs från Bergalägret men faktum är ju att hade det varit omvänt så hade vi nog tänkt annorlunda. Utbildningsbidraget är ju till för att ge moderföreningar ersättning vilket är en bra andemening. Känner jag Mårtensson rätt så löser han det snart.

Till sist så tar jag paus från IFK Berga i två veckor men återkommer den 26 januari. Då blir det inte mycket Berga snack utan mer om Liverpool och Engelsk fotbollsupplevelse. Den 18 januari 17.30 sitter jag på Anfield och ser Liverpool FC mot Aston Villa. Vilken upplevelse det skall bli att sitta på en sådan anrik arena och se Suarez, Gerrard o.s.v.


You never walk alone


Inga kommentarer: