onsdag 12 december 2012

IFK Bergas stjärngosse är tillbaka

 
Imorgon är det Lucia. Imorgon är det också stjärngossarnas dag. Det passar Marcus Mårtensson bra.

En blåvit målkung och stjärngosse är tillbaka på Bergaviks IP efter utflykten till Falkenberg. Han är sugen, målsugen. Det har han alltid varit. Säsongen 2000 dunkade han säkert dit 50 baljor för Bergas då framgångsrika tioåringar. Tränare då var nuvarande lagledare PG och bland ledarna märktes Irma Rydasp samt pappa Michael Mårtensson. Tio år senare dvs 2010 vräkte han in hela 36 mål när blåränderna vann division lV Elit, en ruskigt bra siffra på denna nivån. Nu är han alltså tillbaka med P 90-polarna Simon "Tjappe" Gustafsson och Marcus Rydasp för att göra mål i trean.

 
Härligt att ha dig tillbaka,"Mårten". Hur känns det inför 2013?
- Tack, det känns riktigt kul och inspirerande. Berga är Berga och här får jag lira ihop med flera spelare sen pojklagstiden och även möta ledare som jag hade då. En häftig känsla, faktiskt. Vi är några stycken som hängt ihop under massor av år, så visst känns det speciellt att dra på sig Bergatröjan igen.

Vad skiljer dig som fotbollspelare 2010 mot 2013?
- Vet inte om det skiljer så mycket egentligen. Tycker att jag har mognat på plan de senaste åren, både spelmässigt och humörmässigt. Jag har fått pröva på lite olika positioner och det har nog lärt mig att "tänka fotboll" lite mer.

Har du några personliga förhoppningar inför säsongen?
- Hoppas verkligen att vi kan blanda oss i toppstriden och helst vill jag naturligtvis att vi ska ta steget upp i tvåan till 2014. Sen hoppas jag självklart att jag ska "måla" också.

Hur ser ett typiskt "Mårtenmål" ut?
- Skulle nog vilja säga att det börjar med att jag går i djupled. Backlinjen står rätt högt upp och jag "timear" löpningen så att jag kommer fri rakt framifrån och rullar bollen vid sidan om målvakten.

Hur ser du på truppen?
- Den känns riktigt bra. Jag tycker vi har konkurrens på alla platser och Mats Gunnarsson kommer nog att ligga sömnlös mer än en gång för att ta ut rätt lag. På pappret tror jag att det är IFK Bergas starkaste trupp någonsin, men det gäller att kunna plocka ut kvaliten i matcherna också, på pappret vinner man inga matcher.

Tillbaka med P 90-polarna i IFK Berga. Från vänster Simon "Tjappe Gustafsson,
Marcus Rydasp och Marcus Mårtensson. På bilden ser du även nyförvärven
Johan Augustsson (i rött) och Mikael Ludvigsson (i svart)

Sju snabba till Marcus Mårtensson:
  • Pasta eller Potatis - Pasta
  • Komedi eller Action - Klart det blir action
  • Tips eller Trav - Tips
  • Matlagning eller Städning - Pust, det får bli matlagning
  • Julgran eller Nyårsraket - Svårt, men jag tar julgran
  • Zlatan eller Messi - Hrmm...Zlatan
  • Böda Camping eller Ullared - Jag kör på Ullared
                                                           ------------------------------------              
 
Silly season börjar närma sig slutet. På lördag stänger vi butiken och hittills har IFK Berga signat, förutom Marcus Mårtensson Falkenbergs FF, Robert Björklund Älmeboda/Linneryd, Johan Augustsson Karlskrona AIF, Mikael Ludvigsson Timmernabben och Casper Nyberg Lindsdals IF.

På minuskontot hittar vi Juan Gomez och Billy Landsdowne Jr till Nybro. Det blir säkert tuffa derbyn med dessa herrar i Nybrotröjorna. Lycka till i rödvitt killar !         

Ser man på truppen inför 2013 så känns den bra. Riktigt bra. Vi har fyllt på med spetskompetens på offensiva pjäser och vi får förhoppningsvis tillbaka våra långstidsskadade från 2012 i gammalt gott slag. Det känns som om vi är redo för nästa utvecklingssteg i Bergatrappan. Några dagar kvar på frimånaden och vi får se om truppen nu är spikad, eller om det finns ytterligare plus- eller minusposter efter den 15 december. BergaBloggen ber att få återkomma med samtliga nya i truppen lite senare.

                                                          -----------------------------------
     
Aptitretare. BergaBloggen kör som vanligt onsdagar året ut... men, förutom onsdagar så taggar vi upp under samtliga lördagar i december med att presenta en lista över ÅRETS...

Redan nu på lördag drar vi igång rallyt / BloggarBill
 

Inga kommentarer: