söndag 22 juli 2012

Med regnet rann spelet bort!

Vattenpolo?
Vilken sommar vi har eller har vi redan haft den och befinner oss nu på hösten. Hur eller hur så öppnade sig himlen så det stod härliga till igår. Om ni eftersökt hur det känns att vara packad som en sill i en burk så skulle ni tagit plats längs väggen på klubblokalen.

En annars så härlig grön matta blev såphal och blaskig vilket påverkade stora delar av Cup dramat. Jag är väl kanske en av de få som inte har så mycket övers för Svenska Cupen, en tävling som inte ger så mycket på planen eller klirr i kassa för de mindre lagen. Så särskilt besviken över gårdagens resultat är jag inte, viktigare matcher väntar och närmast mot Söderköping hemma.

Nu släpper jag dock inte matchen igår och ser den som ett genrep inför stundande bataljer. Några växlar kan man dra av det man fick se.

I det stora hela tycker jag att IFK Berga gör en hyfsad match trots att uppspelen inte fungerade och ovana roller i mittlåset skapade brister.
Oroväckande var väl att mitt/mitt inte fungerade utan många gånger hamnade i knäet på försvaret. Det gick för sakta vilket gav Ronneby möjlighet till stressa sönder uppspelen. Däremot var kantspelet bättre och då framför allt på höger där Niklas tog för sig och visade vilken talang han är.
Anfallet var uddlöst vilket också visade sig i målprotokollet, en fast situation ett mål.

Kantspel på bred front!
Behållningen av matchen var ”Tjappe”, Niklas och en på gång Calle Holm. Tre spelare som lyfte sig över mängden där övriga i kollektivet får godkänt men inte mer. IFK Berga har en bred trupp men igår saknades som jag ser det två frontfigurer, Emil och Conde. Med dessa två hade positionerna kunnats flyttats om till vår fördel.

När jag åkte hem lekte jag med tanken att jämföra de serier som var representerade på Bergavik igår. Sydöstra och Nordöstra trean. Följande bryderier slogs mina få hjärnceller med.
Är sydöstran fysisk starkare och därmed starkare?  Nordöstra mer välspelad och fördelaktigt för ett spelande lag som IFK Berga och därmed svagare? Ja vad tror ni, ge synpunkter.

En sak är dock säker, när blekingar och skåningar spelar är den verbala nivån mycket högre. Gnäll och gapande.

Inga kommentarer: