tisdag 31 juli 2012


Håll rätt kurs styrman!

På lördag är det så dags för en av årets viktigaste matcher, det är nu IFK Berga tar ut kursen mot den hägrande div.2 hamnen. Tills dags datum har det varit lugn sjö med en aning till lätt bris. Nu får vi dock inte vila på rodret i gammal sjö utan göra oss förberedda för höstens stormar.


De senaste matcherna tycker jag dock att skutan börjat luta lite och tappat vind i seglen men det är nu som vi skall visa att vi är beredda på att ta det där historiska steget. Östria/Lambohov satte jag lite varningens flagg för i våras och dom har inte gjort sina supportrar besvikna. Tre poäng efter flåsar dom i nacken men vid en vinst på lördag tror jag att dom går på grund eftersom dom då måste vinna mot Smedby AIS i nästa omgång.
Skeppare!


Styrman!

Vad krävs då för att skeppare Gunnarsson och styrman Håkan skall styra skutan i hamn. Inte mycket när det gäller fotbollskunnandet för det har vi, kanske bäst i serien utan det ligger nog mer på det psykiska planet. Rutin finns men kylan saknas i vissa tillfällen. Att sätta det egna spelet och prestationen i fokus har brustit de senaste matcherna. Allt för mycket krut har lagts på diskussioner med domare och motspelare vilket gått ut över spelet. Kan vi bara koncentrera oss på uppgiften så övergår frustationen i sann glädje och fotboll som gör oss vida bättre än motståndet. Då tror jag inte ens hela Barriärhavet kan stoppa IFK Berga anno 2012.


Var nere på träningen i kväll på ett vindstilla med lysande nedåtgående sol  Bergavik. Rena fotbolls idyllen. Det bästa av allt var inte de yttre perspektiven utan intensiteten på träningen. Övning med snabba bollförflyttningar, direkta pass och press. Jag var imponerad, kanske har vi redan hittat tillbaka till det vägvinnande spelet. Håkan var lyrisk när han skrek, ”jag gillar blicken i era ögon, grabbar. Fan va bra.” Även jag hade lust att ta till de hårda vokabulären för det såg onekligen bra ut. Kul också att se Tobbe på planen, kanske ett sparkapital inför slutspurten.
Om jag var lite bekymrad innan jag tog mig ner till Bergavik så är jag det inte nu. Såg ut som träningarna i våras och resultatet av det vet vi ju nu med facit i hand. Ser ut som Skepparen och Styrmannen kan ge order om full maskin till besättningen.


Kan knappt vänta tills lördag, fulla segel mot division 2!

Inga kommentarer: