söndag 11 januari 2015

Vinterträning och ett nyförvärv med VM-meriter

Elias Håkansson, Johannes Lagesson och Fredrick Roskvist har inlett årets säsong ute på Gasten...
I torsdags drog blåränderna igång årets första utomhusträning. Tog den vita Volvon ut till Nanne Bergstrands gata vid Gasten och sprang omgående på Bloggarbroder Bull som gick och småfrös ute i blåsten. Berga delade träningsyta med IFK Kalmars damlag och Jocke Lantz, som höll i årets premiärträning, fokuserade på tempostarkt spel på liten plan med stora mål. Såg riktigt trevligt ut emellanåt även om "timeingen" ibland lyste med sin frånvaro. 

Saknade en del spelare då sjukdomar, skador och ledigheter gjorde att det var lite färre folk än vanligt. Bollmotare, Philip Adamsson, såg ut att ha konserverat formen och bjöd på flera kvalificerade räddningar denna tidiga januarikväll. Härligt att läderkulan är i rullning igen, nu får kvällspromenaden en ytterligare dimension.

*****
Skrev några översiktliga rader i mitt förra inlägg om årets nyförvärv och här nedan följer några frågor kring ett av nyförvärven, Jonathan Taylor. Kommer att följa upp med samtliga nya killar och uppflyttade från ungdomsleden i kommande blogginlägg. Här dock en liten summering av vilka killar som valt att lämna Berga eller som står i valet och kvalet över att satsa 2015.

Robin K är på väg till Italien...
  • Albin Carlsson studerar i Malmö och har valt att representera Smedby BOIK kommande säsong.
  • Johan Augustsson återvänder till moderföreningen Jämjö GOIF.
  • Kim Jensen byter klubbtröja och drar på sig Kalmar AIK:s anrika färger i trean. 
  • Kim Larsson, ansluter till favorittippade Läckeby GOIF i sexan
  • Niklas Rydasp väljer att söka nya utmaningar utanför Bergaviks IP, klubb ej klar.
  • Robin Karlsson ska studera i Italien under våren. Kommer eventuellt tillbaka till höstsäsongen            
  • Simon "Tjappe" Gustafsson har inte bestämt sig för en fortsättning ännu. Vi håller tummarna.
  • Tobias Jacobsson har svårt att få ihop tidspusslet. Är inte aktuell i nuläget.

*****
 
Träffade IFK Bergas sympatiske nyförvärv, Jonathan Taylor, häromdagen och fick tillfälle att ställa några frågor för BergaBloggens räkning.

Din fotbollsbakgrund?
Som liten spelade jag i Newcastle United i England. En förening som fortfarande är min favoritklubb. Representerade även en del lokala lag i England innan jag spelade universitetsfotboll i USA. Här var jag även tränare under några år innan jag lirade i andraligan på Island. Sedan blev det Lindsdals IF under fjolåret och nu ska det bli riktigt kul att dra på sig Bergatröjan.
 
Vad kan vi förvänta oss av Jonathan Taylor nere på Bergaviks IP? Vilken typ av spelare är du?
Jag är en spelare som alltid ger 100 % och är fokuserad på det jag gör. Kan spela på flera positioner och försöker bidra med mycket snack på planen för att stötta och styra medspelare.
 
Har du hunnit få någon uppfattning om IFK Berga ännu?
Kan bara säga att jag har blivit oerhört väl bemött av alla hittills. Jag känner mig välkommen och Berga känns som en mycket familjär förening. Ser verkligen fram emot 2015.
 
Känslan inför derbyfighterna mot din tidigare klubb, Lindsdals IF?
Oj, oj, jag vet inte riktigt, men det kommer att bli riktigt spännande. Dels så är killarna i Lindsdal säkert rejält revanschsugna efter fjolårets förluster å så då de tre övergångarna från mig, Victor Byström och Tommy Petersson som säkert taggar upp det hela lite ytterligare. Men jag tror på bra derbymatcher och jag känner att vi har ett starkt lag, så jag känner mig inte orolig.
 
Har du någon oväntad talang som du kan bjuda bloggens läsare på?
Ha, ha, inte vad jag vet. Men när jag var i 15 - 16 årsåldern var jag duktig i taekwondo. Representerade faktiskt England i VM både i Mexico och Frankrike. Men det var länge sen nu, har blivit äldre (29 år) och sysslar inte med taekwondosparkar längre, haha...
 
Vad gör du annars, när du inte tränar och spelar fotboll?
Just nu håller jag på att försöka bygga upp ett företag inom sportsmangement tillsammans med Johan Israelsson. Tanken är att vi ska hjälpa spelare från Sverige att hitta intressanta universitetsklubbar i USA eller kanske spelare i USA som är intresserade av den svenska marknaden. Det kan även bli aktuellt med andra idrotter än fotboll. Annars så "softar" jag gärna och kopplar av om tillfälle ges. Å så får man ju inte glömma av att träna på svenskan...
 
Känn dig varmt välkommen till IFK Berga och stort lycka till, Jonathan
Tack! Det ska bli riktigt kul att komma igång med fotbollssäsongen 2015.
 
*****
Syns på Gasten framöver / BloggarBill
 
 
 

Inga kommentarer: