söndag 22 mars 2015

Träningsläger, två ungtuppar och en trotjänare...

Ordförande Mårtensson rapporterar från träningslägret i Tyskland...
Blåränderna tog i veckan bussen ner till Malente i norra Tyskland. Träningsläger, där ett gäng lirare från kanten av Kalmarsund får nytta av skoltyskan när bratwursten ska beställas. Fick tag på ordförande Michael Mårtensson på telefon:

Hallå där Mårtensson, varför blev det träningsläger utomlands i år?
- Kändes som rätt tillfälle i år. Vi har många nya spelare och det underlättar att komma iväg på träningsläger för att få ihop gruppen. Vi hade lite kontakter här i Malente där det finns både gräs- och konstgräsplaner. Vi har inte haft så mycket träningar på helplan hemma så här kommer vi att kunna finslipa på vissa matchdetaljer. Dessutom finns här en inomhushall så alternativen är riktigt bra.

Hur har det sett ut hittills?
- Vädermässigt så har det varit lite blandat, just nu är det strålande sol och vi har kunnat träna på gräs samtliga dagar utom en då det regnade. Vi har kört två pass per dag, så nu kan man se att truppen börjar bli lite sliten, även om det inte har varit någon direkt buskörning.

Vad är din bedömning av årets trupp? Hur tror du andra året i tvåan blir?
- Jag tycker vi har tagit ett kliv till i vår utveckling. Vi har fått in de spelartyper vi har önskat och vi har kört en ännu hårdare försäsongsträning i år. Det ser stabilt ut, så jag hoppas och tror att vi tar ännu ett snäpp upp i serietabellen i år.

*****
Två ungtuppar som ritat på för Berga i år och som är med på träningslägret är Robin Eklund och Pontus Jaensson. Båda fyller 18 i år. Robin kommer från Kalmar FF men har annars representerat Eskilsminne IF i Helsingborg under sin uppväxt. Pontus har Färjestadens GOIF som moderklubb och tar nu upp kampen om platserna på andra sidan bron.

Robin Eklund, ny anfallare i Berga...
Dina tankar inför årets säsong, Robin?
- Känslan är riktigt bra hittills. Det ska bli häftigt att lira seniorfotboll i år, jag tror det är precis det som behövs för min fortsatta fotbollsutveckling.

Någon personlig målsättning 2015?
- Hoppas på speltid i serien. Har känts bra i träningsmatcherna hittills.

Vilken spelartyp är du?
- Ser mig själv som en orädd forward som gärna går rakt på mål.

Är det någon spelare som imponerat lite extra på dig under vinterträningen?
- Känns som en stark trupp rakt igenom. Många som sett bra ut under träningarna. Ingen nämnd ingen glömd.

Kan du bjuda BergaBloggens på en oväntad talang du har?
- Jag gillar verkligen att laga mat...är en jävel på spagetti och köttfärssås, haha

*****
Pontus Jaensson, ny i Bergadressen från Färjestadens GOIF...
Dina tankar inför årets säsong, Pontus?
- Det har varit bra mycket tuffare träning än vad jag varit van vid, men det har varit extremt kul och jag ser verkligen fram emot säsongen.
 
Någon personlig målsättning 2015?
- Jag valde Berga för att utvecklas. Får jag speltid i A-laget i år känns det som en bonus. Men jag ska nog nosa mig dit så småningom... 
 
Vilken spelartyp är du?
- Jag försöker alltid arbeta hårt. Det defensiva jobbet är min styrka. Jag gillar när det blir kamp och man-man-dueller.
 
Är det någon spelare som imponerat lite extra på dig under vinterträningen?
- Lagesson och Släggan är bra förebilder. 
 
Kan du bjuda BergaBloggens på en oväntad talang du har?
- Skulle nog säga att jag är riktigt svårslagen i lasergame, haha. Vinner alltid skolans årliga tävlingar...
 
*****
Mathias Lindberg har fått jobb i Göteborg och lämnar Berga.
 Till höger Albin Carlsson som i sin debut för Smedby BOIK i helgen nätade två gånger om...  

Från två nykomlingar till en trotjänare som nu lämnar Bergaviks IP. Mathias Lindberg har representerat IFK Berga i 8 år men har nu fått jobb i Göteborg och lämnar omgående för västkusten. BergaBloggen önskar lycka till i Glennland och tackar en härlig spelare och föreningskille för massor av nytta i föreningen under många år.

*****
Nu dags för fotbollsmagi i kvadrat. Först det engelska monstermötet Liverpool - Manchester United. Mumma för fotbollsälskare. Sen toppar vi härligheten med en efterrätt som heter duga. El Clasico, där Barcelona möter Real Madrid hemma på Camp Nou. Hoppas få se Messi(as) utomjordiska fotbollskonster ikväll / BloggarBill
 

Inga kommentarer: