måndag 23 juni 2014

Tränare Ola P om vårsäsongen


BergaBloggen fick några ord med tränare Ola Petersson efter dagens träning. Halva serien är nu spelad och facit är: 6 vunna, 1 oavgjord och 6 förluster.

Dina intryck av vårsäsongen, Ola?
- Helt OK kan jag tycka. Som nykomlingar fick vi en mardrömsstart med många tunga förluster i inledningen av säsongen. Jag måste ändå berömma spelarna och kanske framförallt laget som har tagit stora utvecklingskliv den senaste månaden. Vi har vuxit in i serien och det känns riktigt bra.

- Spelarna har insett att alla måste gå på max för att vinna å det gäller mot alla lag. På lördag har vi Nosaby hemma å då hoppas jag truppen arbetar vidare med fullt fokus på lagets prestation. Marginalerna är små och det krävs en mental och fysisk urladdning varje 90-minutare. Det är en viktig matcherfarenhet.


Någon positiv överraskning i laget eller serien så här långt?
- Måste säga att jag imponerats av jämnheten truppen. Trots en del skador å skavanker har vi uppträtt mycket stabilt den senaste månaden. Individuellt tycker jag Mathias Lindberg har överraskat på mig, men alla som har fått chansen har i princip tagit den. Kul.

Något negativt så här långt?
- I inledningen visade vi lite för mycket respekt för lagen från tvåan men det tycker jag vi har släppt nu. Saknar emellanåt ett tryggt passningsspel över tid. Vi har fått arbeta hårt för poängen och har inte kunnat/vågat spelat ut och nyttjat vår potential fullt ut ännu. Självförtroende betyder mycket och här hoppas jag på att vi ska bjuda på ytterligare passningskvalitet i höst.

 
 Har du omvärderat något kring truppens egenskaper, tankar om spelidé, spelsystem eller liknande efter första halvåret i Berga?
- Det tar alltid lite tid att känna spelare och truppegenskaper. Man famlar ofta som ny tränare i början. Det blir en del "testning och justeringar" för att hitta rätt balans både kollektivt och individuellt. Jag tycker dock att vi har fått ett kvitto på att vi klarar av denna nivå och att vi kan matcha flertalet av lagen i tvåan.

Ett lag som ser ut att ha avgjort årets serie är Rosengård från Malmö. Dina reflektioner.
- Rosengård kommer att ta hem serien. De har visserligen ett gäng uddamålsvinster under våren men har i alla matcher utom en till slut alltid punkterat matcherna till sin fördel. De känns definitivt starkast i serien.

Hur ser du på Liffens vårsäsong?
- Tung start naturligtvis. Johan Israelsson skadade sig tidigt och nu på slutet har Deurell, Wittberg och Fredriksson missat en hel del matcher. Jag hoppas verkligen att både vi och Liffen spelar i tvåan 2015, det betyder massor för fotbollen i regionen och derbymatcherna är ju något alldeles extra.

Hur ser det ut i sommar för blåränderna?
- Vila efter lördagens hemmamatch till den 14 juli. Alla får dock med sig ett "semesterprogram" så att vi underhåller kondition å styrka. Sen har vi en träningsmatch inplanerad till den 24 juli då vi möter Älmeboda/Linneryd hemma på Bergavik. Serien drar sedan igång den 29 juli med match borta mot Karlskrona.

Lycka till på lördag då, Ola
- Tack.


*****

Hängande på kryckor stod Johan Augustsson vid sidan av dagens träning...


 Hur är läget Johan?
- Tjaa sisådär, jag har opererat mig å är borta resten av säsongen 2014. Har haft bekymmer med höften en längre tid då brosk gnagit mot höftkulan och höftleden har haft fel vinkel. Tyvärr räcker det inte med den ena sidan, utan operationen måste göras om även för den andra höften om några månader.

Tufft naturligtvis å BergaBloggen hoppas på en bra rehabilitering av truppens tanks ("truck"). Håll igång kroppen å nafsa inte för mycket i matlådorna är budskapet, Johan.

*****
Kom ner å heja fram blåränderna i matchen mot Nosaby på lördag. Avspark kl 15.00 på Bergaviks IP. En lokal fotbollsmatch med klassisk fotbollskorv. Det kan aldrig vara fel som avkoppling till all VM-fotboll i Brasilen / BloggarBill

Inga kommentarer: