tisdag 19 juni 2012

Jag gör en pudel

 
Det är bara att erkänna. Jag gör en pudel. En pudel innebär att man lägger sig platt på marken och offentligt erkänner "jag hade jävligt fel, jag ber om ursäkt". Bakgrunden är att jag i torsdagsbloggen slog vad med rehabbarna JC, Kim och Släggan om att vi maximalt skulle knipa 1 poäng på de återstående två bortamatcherna. Efter detta har det viskats bakom min rygg, det har tisslats å tasslats om att min tro på laget sviktar och att jag har mindre fotbolls-IQ än en tvärdöd zebra.

En guldtia till Robin
som avgjorde senast
Nåja, det får vara hur det vill med den saken å nu står jag här med mina nerdragna byxor och skäms lite. Fast samtidigt måste jag säga att jag gärna biter i det sura äpplet när blåränderna ger sötma tillbaka. Att laget skulle mäkta med att ta tre poäng borta mot serietrean Östria Lambohov trodde jag faktiskt inte. Jävligt starkt. Vadslagningsslantarna är redan utbetalade. Grävde faktiskt lite extra i pengapungen och pyntade även upp en guldtia till målskytten Robin "Bror" Karlsson.



                                                                  -----------------------------
   
Precis hemkommen från Berkaviks IP där B-laget mötte lirarnas lag, Kalmar Södra, i en drabbning som slutade 11 - 0. Målskyttar för Berga var Niklas 5, Felix 2, Calle 1, Ludde 1, Kvisten 1 och Muharem 1. Ett riktigt ungt Berga gjorde processen kort med ett riktigt ungt Södra. Någon längre matchanalys behöver man inte göra när målen trillar in som duggregn. Blåränderna var snäppet bättre på varje position. Men faktum är att man hanterade situationen jävligt bra genom att trilla boll, lira närmsta gubbe och hålla igång rörligheten i spelet. När man läser B-lagets serietabell så glädjs man åt att laget toppar serien på 7 vunna och 1 oavgjord med den trivsamma målkvoten 33 gjorda mål och endast 6 insläppta.

Blårändernas bilaga är stark 2012. Trots att vi har många långtidsskadade i seniortruppen - vilket brukar ge utslag i B-lagets matcher - så finns det en bredd i föreningen där ungtuppar fyller på med den äran från U-laget. Av vårens matcher kan man utläsa att de inte är där bara att försynt få dra på sig seniortröjan, nix, de är där för att bidra till helhet och resultat på ett imponerande sätt. Känns som att "det unga Berga" är bra preparerade och U-truppens ledare med Tommy, Ola och Berg i spetsen kan verkligen sträcka lite extra på sig. Det kallas för att utveckla spelare och se till att de är rätt förberedda när tillfället dyker upp. En bra föreningskänsla infinner sig onekligen. 

Niklas Rydasp hade en fin kväll mot lirarnas lag,
 Kalmar Södra. Fem strutar och stekhet.
 
Triss i topp i dagens tillställning går till:
 
Niklas Rydasp, var plandominant. Fältherre, passningsleverantör och avslutare i samma tröja. Yngste Rydasp började matchen med ett äkta hattrick och gjorde blårändernas tre första baljor. Hade när slutsignalen ljöd prickat in ytterligare två mål genom långskott, genombrytningar, väggspel och ett klassnick i krysset. En bra kväll helt enkelt. 
 
Calle Holm visade fina ledaregenskaper och bidrog med löpvilja och starkt närkampsspel till att blåränderna fick matchen dit dom ville. Ger en positiv energi till laget och vinner det mesta i luften. Roligt att se en frisk Holm i aktion igen. Målskytt.
 
Erik Åkerlind hade kanske inte så mycket att göra, men har staplat upp finfina insatser i B-laget den senaste tiden och dagens insats var inget undantag. Svårpasserad både efter backen och i luften och "älgar" emellanåt fram med bollen klistrad vid foten. En riktigt positiv överraskning våren 2012.
 
                                                                 --------------------------------- 
 
Nu vankas ytterligare fotboll. Sverige möter Frankrike i EM i den för Sverige resultatmässigt ointressanta matchen. Min uppfattning är dock att matchen är jäkligt viktig med tanke på framtiden och jag hoppas verkligen att Hamrén gossar visar att dom vill vara med och fightas med de bästa lagen. En skalp i kväll skulle smaka fågel / BloggarBill
 
 

Inga kommentarer: