tisdag 10 september 2013

Kust till kust med lättnadens pust.

I helgen fick jag en natur och kulinarisk aha upplevelse. Efter 55 mil på trafiktäta vägar som varvades med motorleder och vägtullar fick jag så se den efterlängtade skylten Kungshamn.




Detta lilla pittoreska fiskesamhälle som nu blivit en stor turistattraktion tillsammans med grannbyn Smögen. Trånga gator och gränder där husen ser ut som om de är byggda på varandra. En hamn full av liv trots att högsäsongen redan var förbi och allt omgärdat med Bohusläns karga men framför allt vackra skärgård.

Högsommarvärme i september lockade oss till en fika i värmen fyra meter från kajen medan vi väntade med spänning på resultatet från Bergavik. Djupt försjunken i Lokalbollens app. trots bättre vetande, den är ju allt från att vara tillförlitlig. 0-0 och första nollan ville bara inte ändra sig hur jag än stirrade på den. Så small det till, mitt i en tugga av räkmackan. 1-0 och kaffekoppen tog ett skutt på det rangliga bordet men säg den glädje som varar länge. Upp kom 1-1 och slut! Herregud inte nu igen! Två tappade poäng och division två kändes lika avlägset som den kobben jag såg längst ut i Kattegatt. Då kommer den där pusten, ett sms som gör dagen till en fullträff. Sonen skriver, seger med 2-1. Ja du Goalkeeper Berg nu är det bara fyra kvar.

Segern måste ju firas trots att man är på andra sidan riket, stans flottaste krog med det passande namnet Calmars Veranda intogs och vad sägs om detta?

                        Smörstekt Kumminfile med rödvinsås och potatisecrasse.
                        Varm chockladfondant med Hjortronglass.

Dyrt men vilka läckerheter, ett värdigt firande och fint avslut på en härlig dag!

Väl hemma igen var det dags att ta sig ner till Bergavik för att kolla in måndagsträningen. Det var länge sedan jag såg en sådan intensiv och fartfylld träning. Alla gav allt och det såg ut som om segern mot Lammhult givit full tändvätska. Det var det gamla IFK Berga man såg igen. Det bådar gott inför matchen på lördag mot Räppe.

Till Nybro får vi väl säga tack och adjö till toppstriden. Förlusten mot Myresjö var kostsam och man hamnar nu mer eller mindre i ingemans land. Nu är vi bara tre som gör upp om det och jag är fortfarande övertygad om att mitt tips innan serien startade slår in. IFK Berga vinner serien, vägen dit blev bara lite krokigare än vad jag trodde!

Nu väntar Kazakstan – Sverige på TV 5. Svår match som de gulblå måste vinna så att jag kan boka mina Brasse biljetter.


Till sist, ni vet väl vilket lag som leder Premier Liege!

Inga kommentarer: