torsdag 9 augusti 2012


Bronsmedalj inget för oss!


Så här i OS tider blir man lite färgad tillika inspirerad till rekord och bragder. Udda Tv sporter flimrar förbi i rutan och ger upphov till mersmak av att se mer av vissa.

Bolt och Phelps får ursäkta men höjdpunkten för min del i årets OS är damernas Triathlon. Inte trodde jag i min vildaste fantasi att jag skulle sitta som klistrad framför TV:n i två timmar för att se en idrott jag knappt kan stava till. Nu blev det så och det var en höjdarupplevelse som gav mig vissa associationer till IFK Berga.

I seriens 13:e etapp gjorde IFK Berga en vurpa men likt cykel tävlingar så är det viktigt att snabbt komma upp i sadeln igen. Vår sadel heter Lindö FF. Nu gäller det att ha tryck i pedalerna och tålamod, i OS är Brons en bedrift men vi siktar högre än så. En medalj av ädlare valör är målet och trots uppförsbackar och vurpor kommer vi nå dit.

Vad talar då för IFK Berga? En bred trupp är inte bred längre på grund av skador och avstängningar. Däremot är styrkan just laget vilket innebär att vi klarar bortfallet bättre än andra lag som har vissa stjärnor som bär upp dom. När så givna kort som JC, Tobbe och Släggan försvann i våras så var det många som trodde att det skulle gå käpp rakt. De fick istället lära sig namn som Emil, Robin och Conde. I den här truppen tar alla sitt ansvar, vi står inte och faller med två tre spelare.

Ännu en faktor är att styrkan i ledar trojkan, skall ha mycket kredit för resultatet tills dags datum. Deras träning och coachning har lyft laget ett par klasser samtidigt som man lyckats med det svåra konststycket i en stor trupp, att behålla samt utveckla glädjen och lagkänslan.

Så jag lutar mig ganska lugnt tillbaka i bussätet på lördag för den 26 mil långa resan. Lugn att tre poäng tas med ner till Bergavik samtidigt som Östria/Lambohov tvålar dit Smedby. Sen kan vi snacka om trekant.

Det är rätt så givande och framförallt roligt att titta på träningarna. Hur alla dessa olika individer formas till ett lag och får ett gemensamt mål. Robin som trots att han har klippt sig fortsätter att lägga lockarna till rätta. ”Fjädern” som drar upp pannbandet så att håret ser ut som en tuppkam. Berg som ger allt i alla lägen. Condes leende när han trycker till en ungtupp. Åkerlind som snuvar killarna på bollen när dom tror att han är förbi, snacka om långa ben.

När vi ändå är inne på ben så är fåfängan stor bland vissa spelare. Calle skryter om sina rakade ben så nu får ni bestämma, Vem har vackrast ben, Calle Holm eller Beyonce.













Vi hörs på tisdag!

Inga kommentarer: