söndag 9 september 2012


En helg med IFK Berga


Jag hoppades i tisdags att dagens inlägg skulle gå i positiv och superlativa ordalag. Så sannspådd jag blev. Vilken underhållning vi fick se, Lars Roos hade sitt örongodis men IFK Berga bjöd på en riktig samling fotbollsgodis.

Såg en spänd ordförande bänka sig på läktaren segerviss eftersom han tyckte tabellen talade sitt tydliga språk. Dock visade hans ansiktsuttryck de inre känslorna krigade i nervösas drag. Däremot var ”PG” på säkrare mark när han svepte förbi mig. – Lindberg, var beredd med kameran direkt för det kommer hända något snabbt idag. Precis innan matchstart smög Pappa Rydasp förbi med en hamburgare i näven och då kändes det precis som hemma på Bergavik. Inget kan gå fel idag.




Visst fick ”PG” rätt, det hände mycket och snabbt. Friläge efter friläge. Det var inte bara den västliga vinden som hade speed, Gomez och ”Tjappe” överglänste Albin i ämnet och det säger ju inte lite. Snart stod det 0-3 på tavlan efter skönt mål av ”Tjappe”, straffmål av keepern Berg och en hörna som skruvade in sig i bortre hörnet av Lindberg. Lite kuriosa i alla tre målen. ”Tjappe” visar styrka och hittar målet igen, Bergs straff höll på gå igenom nätet och Lindbergs utelämnade målgesten med hänsyn till moderklubb och gamla lagkamrater. IFK Berga bjöd upp till dans ordentligt denna sensommarkväll, en dans som kan betyda så mycket inför dem avslutade omgångarna. När mörkret lagt sig såg man många glada spelare men gladast ja till och med lyckligast var nog Ordförande.  Tre poäng och seger mot kompisen Peter Karabyn  är ju stort. Mycket tillfreds körde man över bron med vetskapen att IFK Berga hade som Ölandsbladet skrev, vunnit slaget om Kalmarsund.

Hobbe Janefrid IFK Berga
Liam Engberg IFK Påryd
Helgen hade ju bara börjat och en lördag utan match i Div.3 eller Premier Liege gick ju i tristessens tecken. För att råda bot på detta tog jag mig ner till Bergavik. Från att igår sett IFK Bergas slutprodukt fick jag nu uppleva början i föreningen. P04 mot IFK Påryd i Hossmoligan. Vilken glädje bland alla små lirare, hur det gick resultat mässigt var ointressant bara dem fick jaga boll. Det fick mig att fundera, det är ju det här som är IFK Berga. Mycket folk, glädje och en boll på grön matta. Nja det sista var nog en sanning med modifikation, underlaget såg mer ut som en nedsliten skolgård på sextiotalet. Beklämmande att föreningen på grund av (min personliga reflektion) kommunens dåliga skötsel måste bjuda in gästerna till detta miserabla underlag. Nu tog inte detta bort helhetsintrycket av förmiddagen på Bergavik som inramades lite som en familjefest. Servering, solsken, lekande syskon samt killar som fick göra det som dem tycker är roligast just nu. Spela fotboll. Tack ledare och föräldrar för det jobb ni lägger ner för våra ungdomar och föreningen.

I kväll är det match för bilagan men det får Bill ta på tisdag, själv sätter jag mig bara på läktaren och njuter av slutet på en fulländad helg i september solen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka goa ungar!