söndag 21 april 2013


Vad jag längtar efter Bergavik!

Kalmarbänken
Hemmapremiären över och tre sköna poäng in i tabellen. Inget skönspel eller publikfirande men vad gör det när poängen så här i början trillar in. Däremot hoppas jag att detta var sista gången vi behövde masa oss ner till Gasten för att bevittna en seriematch.

Att det blåser är väl sin sak för det är vi ju ganska härdade mot eftersom Bergavik har samma väderlika inramning mestadels men underlaget! Halt och glatt vilket inte inbjuder till något passningsspel eller speluppbyggnad för övrigt.

 IFK Berga ser ju ut att satsa mycket på snabba spelvändningar i år vilket innebär långbollar i djupet. ”Gasten” gör denna taktik svår om inte omöjlig. Bollen bara rinner iväg. På Bergavik och naturgräs kommer det att löna sig mer.

Vimmerbybänken
Jag har väl aldrig varit vän av långa bollar utan vill om jag får välja se ett mer passningsspel via mittfältet. Gårdagens aktörer på mitten blev helt anonyma och kom aldrig in i matchen. IFK Berga har kunskapen och materialet för att vara ett spelande lag och jag är övertygad om att det kommer ju längre serien lider.

Matchen i övrigt gav klara signaler om att IFK Berga förfogar över ett starkt försvarsspel. Jocke Lantz och Jensen fungerar otroligt bra ihop och i vetskap om att Emil finns på bänken gör att den lagdelen kommer hålla högsta kvalitet året igenom. Trots detta kunde man inte göra annat än att höja på ögonbrynen över sista kvarten i matchen. Jag såg tendensen lite i förra matchen mot Älmeboda och även nu. I pressade situationer får man inte bort bollen och när man väl får det så blir det på måfå och motståndarna kommer åter. Med Jockes ord klingande i mina öron kan jag inte göra annat än hålla med. –Spela upp bollen sluta ge bort den. Även här tror jag det kommer bli bättre på naturgräs som ger alla den där lilla tiden extra att passa bollen rätt.
1-0

Framåt då, ja visst har IFK Berga spets men i går var det yttrarna JC och Albin som la grunden. Albin med sin löpstyrka och JC med sin spelförståelse skapade flera lägen. En sak har dem gemensamt och det är att dem aldrig ger motståndarna någon tid i sin höga press. På topp finns ju två snabba och löpvilliga anfallare som kunde kröna dagen med varsitt mål. Roligt att se Augustssons inhopp, en spelare som jag tror mycket på. ”Tjappe” och ”Mårten” är i mångt och mycket lika varandra i spelstil och söker sig ofta till samma yta vilket inte alltid är det bästa. Med en spelare av Augustssons kaliber kommer det ge mer ytor och möjligheter, en target player av rang.

Nöjd och för en gång skull inte så frusen kunde man lämna Gasten. Enda smolket i bägaren är just inramningen, vi förlorade nog minst 150 personer på att matchen inte gick på Bergavik. Inte bara intäkterna blev lidande utan framför allt stämningen, skall bli skönt att entra altanen igen!

Överraskningen hittills, Jämjö GoIF! Vad kom det oddset ifrån?

Inga kommentarer: