tisdag 27 augusti 2013

Derbydax. Men vem blir matchhjälte?


Derbydax på söndag. Blåränderna beger sig tre mil västerut för match mot Nybro IF i division tre sydöstra. Ett lag som är formstarkast i hela serien och har plockat 16 av de 18 senaste poängen. Ett lag som knep tre poäng borta mot Berga i vårens derby och som uppträder som ett ruskigt starkt kollektiv i höst. Varning utfärdas bergaboys.

Fick några ord med ett par derbylirare i varje lag under kvällen. Frågan är om någon av dem kommer att titulera sig matchhjälte på söndag...?

Till samtliga ställde jag frågan:
- Vad tror du om höstens derby? Vilken matchbild kommer vi att få se?

Tommy B, segerviss i derbyt...


Tommy Berg, målvakt IFK Berga
- Tippar att vi får en matchbild där Nybro backar hem och låter oss spela upp bollen. Vi får se upp  för deras omställningar och jag är ganska säker på att dom kommer att uppträda med stor aggresivitet och energi. Nybro har varit svårslagna i höst men på söndag kommer det inte att räcka. 3 - 0 till oss och tre pinnar i bagaget hem.






Patrik Rydasp och ordförande Mårtensson laddar för seger på söndag...

Patrik Rydasp, mittfältare och lagkapten IFK Berga
- Det är ju två lag som känner varandra väl. Tror att det blir ett tillknäppt derby med få överraskningar. Nybro har en riktigt hög högstanivå men vi är tyngre över 90 minuter och kniper tre poäng via en uddamålsseger.







Marcus Mårtensson ser fram emot ett derby som betyder
massor för båda lagen...


Marcus Mårtensson, anfallare IFK Berga
- Känns som ett derby med två lag som går för topp två. Tippar inte gärna med ser gärna att vi gasar redan från start. Vi är revanschsugna både från vårens snöpliga förlust och från höstens upptakt. Vi har respekt för Nybro men jag hoppas och tror att vi drar längsta strået på söndag.







Juan Gomez, anfallare Nybro IF
- Tyvärr ser det ut som att jag inte kan delta i derbyt. Fick en bristning i bakre sidan av låret i förra matchen mot Växjö BK så min medvekan är högst osäker.

- Tror på en tuff match, det kommer att smälla, det är jag övertygad om. Vi har varit riktigt stabila i höst och vi vet vad vi kan. Mitt tips är 1 - 0 till oss och matchvinnare blir Jörgen Helmersson i 70:e matchminuten.


Billy Lansdowne Jr, mittfältare Nybro IF
- Oj, har inte hunnit tänka på derbyt än. Sitter i bussen hem från semifinalen i Smålandscupen mot Husqvarna. Vi gör ett riktigt bra match ikväll och efter 90 minuter har vi 1 - 1. Tyvärr orkar vi inte riktigt i förlängningen och resultatet rinner iväg å vi förlorar med 4 - 1.

- När det gäller söndagens derby så tror jag på ett likande scenario som i våras. Det är två lag som har respekt för varandra och det blir ovisst till sista signal, men jag tippar samma resultat som i våras dvs 2 - 1 till oss. Det grundar jag på att vi verkligen uppträder som ett lag i höst och att vi har ett starkt självförtroende. Vi är formstarka, helt enkelt.


*****

På söndag kl 17.00 ses vi på Victoriavallen å stöttar blåränderna / BloggarBill






Inga kommentarer: