torsdag 29 augusti 2013

Historien visar hur framtiden skall bli!


25 årsberättelser läste jag!
I går var jag vid Vätterns strand. Inte för att bada om det nu är möjligt i denna kalla insjö utan för att söka lite historia. Smålands FF öppnade sitt arkiv för mina vetgiriga fingrar och ögon. Mitt enligt Peter Rydasp och Ordföringen projekt fick ett tillskott av information så nu ser det verkligen ljust ut för en fin jubileumsbok i november. Nu har jag samtliga tabeller i IFK Bergas historia från 1939 till dags datum.


Lite kuriosa som kan vara av intresse för er som bara upplevt modern fotboll. 1942 förfasade sig Smålands FF över en ökande trend av gula kort. Under hela året utdelades hela 154 stycken och som om detta inte var nog så fick två spelare två vardera. Detta var enligt dåtiden oroväckande vilket föranledde förbundet att utfästa bötessumma för var varning med 3 kronor. Motsvarar idag cirka 500 kronor.


Tur Robin att dessa bötessummor inte finns kvar!



Något som slog mig efter att ha ögnat igenom alla Årsberättelser sedan 1935 är att många av de regler som fanns då lever kvar i dagens fotboll. Vilket får mig att beundra den idrottsliga
traditionen som startades av dessa pionjärer.

Rehab eller "Ett skepp kommer lastat"?
Kvällens träning var en stympad sådan. Tre arbetade och fyra skadade vilket gjorde att träningsgruppen var 11 tappra. Intet ont utan att det tillkommer något gott i kråksången, så också i kväll. Träningen blev intensiv och därmed bra.

Stor rörelse och tuffa kamper!








På söndag är det Derby mot Nybro IF på Victoriavallen. Viktig match, visst men kanske mer för hemmalaget än för oss. Trots att det gått som tåget för Nybro den senaste tiden så tål man inte en urspårning vilket en förlust skulle innebära. Skall man hänga på i toppen måste man vinna. För oss är det givetvis också av största vikt att vi tar poäng för att inte glappet mot Asarum skall bli för stort. Trots detta vill jag påstå att pressen dock ligger på Nybro.

Taggad till tusen!
Om vi glömmer tabellen så har vi revansch att utkräva efter matchen i våras. Enbart det är tändvätska nog, det märktes framför allt på Tommy idag. Känner jag killarna rätt så kommer Nybro få slita ont, det kommer trots detta inte räcka för Bergaandan är tillbaka. Glöm pressen killar och gå ut och ha roligt så kommer framgången av sig själv. Ni är bästa laget i serien!


Det blir en hektisk söndag. Först Liverpool-Manchester United på TV sedan blåljuskörning till Nybro. Kalmar FF får vinna utan mitt besök denna gång. 

Inga kommentarer: