tisdag 1 oktober 2013

Kvaltankar


Först några rader om helgens bedrifter. Själv fegade jag ur i lördags när blåränderna lirade borta mot Värnamo. Den vita Volvon stannande utanför jobbet och jag blev kvar i Calmare stad. Som tur var lyckades jag få SMS-kontakt med IFK Bergas kassör, Rita Blomberg, som var på plats och levererade utsökt matchinfo. Varje gång det plingade till i mobilen fick jag ett smärre hjärtsnörp som efterhand övergick till bubblande glädje och stolthet. 4 - 0  borta mot Värnamo snackar man inte bort. Förbannat starkt jobbat i ett pressat läge bergaboys.

*****

En stor eloge till Asarum som på söndagskvällen gjorde processen kort med kvalantagonisterna Myresjö med samma siffror, 4 - 0. Resultatet innebar som bekant att Berga kniper kvalplatsen då en omgång återstår. Förbannat stark jobbat Asarum och än en gång grattis till seriesegern!!!

*****   

Nu väntar kval. Slår man upp synonymerna för kval, så får man sig en käftsmäll. Här kan man fritt välja på glättiga svenska ord som; lidande, plåga, pina, smärta, ångest, vånda m m. Å visst, kval kan säkert innebära detta. Det handlar om att vinna eller försvinna. Men det handlar lika mycket om vilken personlig inställning man har till uppgiften, i det här fallet kvalet till division två 2014. Personligen har jag lirat kval vid ett par tillfällen med både positiv och negativ utgång. Å en sak är klar, att vinna ett kval och kliva upp en serie är något som finns kvar på näthinnan hela livet. Den möjligheten kräver en insikt om att varenda jävla löpsteg och varenda jävla närkamp som kan bidra till en kvalseger är värd sitt pris. Glöm aldrig det blåränder.

*****

Passade på att få tre kvalröster från spelartuppen. Frågan löd:
- Vad har du för erfarenheter av kvalspel?

Simon "Tjappe" Gustafsson
- Har för mig att vi slog Ryssby när vi gick upp i trean för några år sedan. I fjol vet jag att vi föll mot Dalstorp i kvalet mot tvåan, så jag tror jag har 1 - 1 i kvalresultat. Känslan efter helgen är en stor lättnad och nu hoppas jag verkligen att vi kan spela ut hela registret.  

Emil Håkansson
- Har varit med om ett positivt kval som fick en negativ utgång och ett negativt kval som fick en positiv utgång, haha. Förra året lirade jag kval mot tvåan med Berga men fick stryk. Tidigare har jag spelat ett negativt kval med Gullabo mot Loverslund och trots att vi fick stryk hängde vi kvar p g a att det blev en ny serieindelning. Hyggligt flyt. 

Johannes Lagesson
- Har faktiskt aldrig spelat en kvalmatch. Det kändes riktig gutt att knipa kvalplatsen i helgen samtidigt som Liverpool tog en trea i England. Nu blir vi farliga.

*****

Nu fokus på seriens sista seriematch, Älmeboda hemma på Bergaviks IP kl 14.00. Nu börjar vi uppladdningen. Kom ihåg budskapet: Varenda jävla löpsteg å varenda jävla närkamp är värd sin vikt i guld / BloggarBill

Inga kommentarer: