fredag 11 februari 2011

Att synas ger klirr i kassan!




Har varit på bio ikväll där av att jag är lite sen med dagens inlägg. Faktiskt andra gången i år som jag varit i en biosalong. Kvällens film var Kings speach vilken jag varmt kan rekomendera, strålande skådespelarprestationer och bra handling. Har du inte sett den, gör det!!!



Kvällens inlägg kommer handla lite om människors fåfänga och brist på att säga nej till allt som fotbollsklubbar och dess intresenter försöker få oss att köpa. Dagens fotboll handlar inte bara om det som händer på planen utan föreningarnas största verksamhet ligger i ekonomi.



Här om dagen var jag i Mörbylånga av alla ställen, för en del synonym med världens ände. Inte ens där kan man undvika att möta IFK Berga, på parkeringen utanför ICA sitter en morgontrött Patrik. Lite senare handlar jag på City Gross och vem man ser är ju inte så svårt att förstå. IFK Berga finns överallt så man blir alltid påmind sin tillhörighet. De bästa ambassadörerna för IFK Berga är ju vi alla som på något sätt är verksamma i föreningen.



Större klubbar gör också allt för att synas och det bästa sättet är ju att sälja matchtröjor. Igår presenterade en kvällstidning de stora klubbarnas inkomster vilket visade på miljarder. Real Madrid och Barca hovar hem mellan 1-1,5 miljarder varje år på suporterartiklar, Liverpool och Manchester United strax under. Vi plockar glatt upp plånboken och köper senaste upplagan för man är ju en suporter av rang och då är ju inte 800:- något att gråta över.. Stolt går vi runt i den nya matchtröjan och visar vilket lag som är bäst.



Är det då snyggt? Inte riktigt modestrikt och framför allt inte snyggt när magen putar ut lite grann.Bär man sedan United eller Chelsea tröja så blir det ju än värre, för att inte tala om Arsenal. När den sedan tappar sin lyster fläckad av diverse dryck och föda vägrar vi tvätta den på grund av risken för krympning. Att slänga den är ju ett rent helgerån och avfärdas omgående. Vad gör vi då, jo vi arkiverar den i en låda och köper en ny och klubbarna gnuggar händer och köper en ny spelare för en halv miljard.



Den enda jag kan tycka har stil ,moderiktig och framför allt moraliskt riktigt är väl Liverpool FC.



Vad vill jag då få sagt med detta, ärligt talat vet jag inte för jag köper ju själv så jag vill ju inte kastat sten i glashus. En sak är jag dock säker på, det är för mycket pengar som styr dagens fotboll. Tyvärr kommer det att fortsätta så och därför är det skönt att vara delaktig i en förening som IFK Berga. Visst behövs pengar här också men på en mer sansad nivå som gör att klubbkänslan finns kvar. Ju mer pengar ju mindre klubbkänsla är mitt påstående. Här behövs ingen matchtröja för att få bekräftelse men man är ju inte sämre karl än att man kan ändra sig.



Nu ser jag fram emot när IFK Berga släpper en matchtröja. Frågan är bara vilken jag skall köpa och om det kommer någon i XXXXl. "Släggans" lutar det nog mest åt eftersom den blir delvis finansierad.






Ha en skön kväll och ladda inför internmatchen.

Inga kommentarer: