torsdag 10 maj 2012


Kampen om sundet!


Derby, smaka på det ordet. Det blir så mycket mer som höjer underhållnings värdet till en annan nivå. Prestigen och möjligheten att senare på kvällen få glänsa lite i vimlet innanför stadsmurarna.
Kom i tid, köerna blir långa.
Känslan att vinna ett derby inför stor publik slår det mesta och betyder så mycket. Exempel på detta är en liten fotbollshistoria från åttiotalet.  Kalmar FF och Kalmar AiK möts i rikets andra serie.
En något förfriskad blåtopp ger uttryck för sina känslor: -”Det spelar ingen roll om Kalmar AIK kommer näst sist och åker ut, bara FF är sist”.

I morgon är det så dags för vårt första derby i div.3 när Färjestaden GoIF gästar oss. Vän av ordningen minns nog förra årets kamp, inte för resultatet utan för att nästan 500 personer invaderade Bergavik. Vi hoppas nu på att slå den publiksiffra och göra fredagskvällen till en riktig fest.
500 i publiken 2011!

Både Bill och jag har försökt hålla oss på mattan i år vilket gjort att några sett oss som negativa. Ibland är det lätt att bländas i framgång, lätt att ryckas med. Det är lätt att gå på en mina när man inte är vaken på bryggan. Nu skall jag dock verkligen sticka ut hakan med en helt personlig reflektion, det är dags nu. Förmodligen får jag väl pisk för det och borde tiga i församlingen men okej nu kör vi.

Jag tror att IFK Berga kommer vinna rätt så komfortabelt i morgon och har därför satt en slant på laget i NordicBet. Berga har ett komplett lag på plan samtidigt som tränarduon förfogar över många alternativ genom avbytarbänken. Just lagspelet är den stora styrkan i år. Andra lag har några spetsspelare och bygger upp spelet runt dom men kollektivet kommer vara avgörande när vi summerar i höst.

Färjestaden är ett välspelande och underhållande lag. Är bättre än vad tabellen visar och man har som jag tidigare skrivit en del spelare som kan oroa. Trots detta och tesen att i ett derby kan allt hända så räcker man inte till i morgon.

Låter detta lite kaxigt, kanske får jag mina vänner på andra sidan bron att gå i taket. Faktum är ju att går killarna in med rätta motivationen och inställningen är det inte många lag som kan röra oss. Taggade till tusen är dom så jag är lugn.

Till sist, är det någon som kommer ihåg hur det gick förra året. Vi syns på Bergavik i morgon tillsammans med 700 andra!

Inga kommentarer: