söndag 24 april 2011

Kontrasternas verklighet.








Fotboll, hela helgen har varit ägnad fotbollen och ändå kvarstår en dag. Igår åkte jag och tränare Gunnarsson ned till Sillastryparnas land för att se Sillhövda Aik och Saxemara. Planen låg naturskönt strax norr om Holmsjö men där tog det sköna slut. En bedrövlig plan mötte upp och spelet blev ju därefter. Nu har jag varit på två av våra kommande arenor och båda är lågvattenmärke när det gäller planen. Har dom ingen kunskap eller personal. Matchen då? Sparka och spring var det enda som tilläts med dom förutsättningarna men det verkar som om Saxemara har ett eget spel med bra passningar och löpningar när väl planen tillåter. Träffade hemmasonen Martin Hansson vid korvkiosken och slängde par ord med honom. Korven, den grillade var bland den bästa jag ätit på en fotbollsmatch.







Med dessa synintryck gick jag så ner till Bergavik idag för att se IFK Berga U:s premiärmatch mot Ängö BK. Första halvlek var jämn och välspelad med ett förvånansvärt högt tempo för denna nivån. Trots underläge med två mål så hade IFK Berga gott och väl lika mycket i matchen som Ängö. Ett par tre riktigt vassa chanser borde förvaltats bättre dock hade motståndarna en riktigt bra målvakt. Enhandsräddning i trakten av krysset förstörde för hemmalaget. Inledningen av andra böljade fram och åter men en allt för optimistisk uppflyttning av laget skapade en spelvändning och helt plötsligt stod det 0-3. Därefter tog Berga över och spelade ett spel som lovar gott. Passningarna satt och löpningar utan boll skapade ytor. Ett perfekt diagonalt inlägg från Kawa nådde "Sulle" som satte pannan till, 1-3. Berga forsatte och pressade Ängö och med en mer vaken domare så skulle deras målvakt frilägesutvisas. Nu blev det inte fler mål men det viktigaste är inte resultatet utan prestationen. Grabbarna visade att utvecklingskurvan pekar stadigt uppåt, när det naiva spelet i närkamperna försvinner så kommer framgångar skördas. Flera spelare utmärkte sig lite extra, Muharem via sitt slit, "Sulles" inhopp var strålande, Släggan tillsammans med Åkerlind bildade ett bra mittlås och Bergas bästa var nog Kim Larsson. Kim hade fina löpningar och bra inlägg, skall bli intressant att följa. Trots förlusten så gör Utvecklingslaget en mycket bra match som visade att man är i rätt serie och framtiden är ljus.







Samtidigt som matchen tränade A-Truppen på en suveränt fin gräsmatta. Kan inte tänka mig att det finns en bättre naturgräsplan i Div.3 idag, snacka om kontrast mot Sillhövda och Tallhöjden. "KALLE", vilket kanonjobb du gjort, TACK.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tjänare! Bra blogg, riktigt kul att följa moderklubben på det här sättet!
måste fråga i b-lagsmatchen varför du/ni inte lyfter fram emil engströms hästjobb på mitten, från mitt håll att se det den som skapade mest för berga i andra halvlek.
Och hur kan du påstå att det skulle vara frilägesutvisning när spelaren borrar ner huvudet och springer rätt in i mig efter att jag har fått bort bollen? Självklart om jag hade satt emot men nu var ju fallet att jag försökte flytta mig från spelaren eftersom han gjorde en helt dåraktig satsning med huvudet i min knähöjd.
Blev ganska långt, tack för komplimangen och bloggen. Keep it up!