lördag 9 april 2011

Våra kommande motståndare!


Det tog ett tag men nu är jag tillbaka, fulltankad med intryck och information.

Roligt att höra om vinsten mot Älmeboda idag, tendensen håller i sig tydligen. Själv tog jag bilen till Grönmo utanför Nybro för att kasta ett getöga på Nybro IF i första hand men även Rydaholm.


Grönmo , det ser ut att bli vår kommande arena i premiären. Victoriavallens gräs lyser ju med sin frånvaro. Underlaget var väl lite bättre än Loverslund, men långt ifrån bra.


Så till matchen. Rydaholm har ju dykt upp som en av favoriterna i årets serie men jag kan nog konstatera att det som dom visade upp idag motiverar inte detta. Förvisso storväxta och starka i närkamper men man saknar tempo och teknik. Nybro däremot startade matchen i ett högt tempo och ett spel som påminner mycket om vårt. Man var oerhört snabba i spelvändningar och hade mycket folk med sig i dessa. Hög och intensiv press av mittfältet och forward stressade sönder Rydaholm. Här får våra mittbackar se upp!

Kantspelet var starkt och då framför allt på högerkanten. Genom snabba direktpass spelade man sig igenom Rydaholms mitt och försvar. Ledningsmålet kom efter ett fint genombrott av inte helt för oss okände Kolaj som frispelade sin kollega. 2-0 strax därefter genom ett snyggt långskott och det var bud på fler men Rydaholm kom undan med blotta förskräckelsen. Andra startade som den första slutade, Nybro trummade på och lät inte Rydaholm komma upp på deras planhalva. 3-0 kom efter ännu ett väggspel och friläge. Därefter slappnade Nybro av samtidigt som Rydaholm möblerade om och därmed tog över matchen. Personligen tror jag att hemmaspelarna sprang in lite i väggen efter det höga tempot. 3-1 på straff och 3-2 efter en fin nick. Jag stannade inte de sista tio minuterna så om det blev slutresultatet vet jag ej. Dock kan jag konstatera följande sumering.


Nybro är ett mycket bra spelande lag med ett av det bästa kontringsspelet jag sett på länge. Tempostarkt och duktiga på små ytor med ett tekniskt direktspel. Däremot är dom sårbara när de har en benägenhet att bli för offensiva. Eftersom vårt spel ser ut på samma sätt så blir det nog den som kan hålla fast bollen på mitten som vinner slaget.

Rydaholm då? Har svårt att efter denna matchen att se dom i topp av serien. Ser tungt och trögt ut men visst om man får matchen till fysisk eller som vi säger grisfotboll då kanske.

Om jag skall vara ärlig så vet jag inte om det var Nybro som var riktigt bra eller om det var ett dåligt Rydaholm som bidrog till det. Dock allt blev jag lite impad av de röd/vita, bättre än jag trodde. En av dom bästa var Kolaj, pojken har växt till sig fysiskt som psykiskt.


Jag var innan min resa till Svartebäcksmåla övertygad om att vi vinner mot Nybro. Tro mig jag är det fortfarande. Dom är bra men vi är bättre som helhet och lag.


Jag hade ju en bildgåta senast. Rätt svar oavgjort.


Ha en trevlig lördag!

4 kommentarer:

Mr Big! sa...

Kul att många kom med förslag! Det verkar som jag nog vinner resten om inte IRMA...

Ickemétg sa...

Kul att se att Lasse M är tillbaks på allvar, tar han en plats? Annars, får man vara med på KUL!!!

Anonym sa...

Bra synpunkter men var det inte detta Rydaholm som slog er båda ggr för 2 år sedan. Tror siffrorna var 2-0 och 3-7.

Anonym sa...

Både ja och nej. Laget har förändrats en hel del. På två år hinner mycket hända. Den match jag såg visade Rydaholm inga större kvaliteter.

BloggarBull