torsdag 26 maj 2011

Ett år har gått!




I morgon är det dags igen, match mot Alstermo IF. Ett lag som vi hade svårt mot i Div.4 Östra Elit. Vi tog faktiskt bara en poäng mot dom i de två mötena. 2-2 hemma och en 0-1 förlust borta. I år har dom startat lite knackigt och bara skrapat ihop fem poäng men rutinen finns kvar i laget via tränaren Peter Ivarsson. Just Ivarsson kommer likt förra året vara en potentiel fara för vårt försvar genom sin speed och målfarlighet. Nu består ju laget av flera "åldersstigna" spelare som Karl-Fredrik, Per-Martin och Liedheim-Åsenius. Alla med Div. 2 rutin.

Dock känner jag att IFK Berga har lyft sig en klass sedan 2010 medan Alstermo ligger kvar på samma nivå. Detta gör mig optimistisk inför morrondagen men för att vinna krävs en 100 % insats från alla. Försvarslåset måste se upp med djupledsbollarna på Peter medan mittfältet måste skära av Karl-Fredriks passningar. Den sistnämde är deras speluppläggare och en mycket skicklig sådan, sätter man stopp för honom så är mycket vunnet.

IFK Berga i sin tur har gått från klarhet till klarhet. Formkurvan pekar uppåt och med mer kyla och focus på passningarna kan man spela skjortan av vilket lag som helst i serien. Bästa anfall är ett starkt försvar säger man. IFK Berga ser starka ut i det defensiva spelet där mittbackarna kompleterar varandra.

Jag spelar nog en femtiolapp på 3-1 till IFK Berga. Spel ja, ni vet väl att ni kan spela på IFK Berga och andra lag i serien via Nordicbet.com. Kul grej om man är försiktig med insatsen.

I går spelade Kalmar FF mot AIK och som ni vet vann med 1-0. Tänker inte nämna något om matchen men två saker kring den är värda att göra en reflektion över.
  • Aik suportrarna skötte sig förnämligt såväl inne på arenan som utanför. Efter all bedrövelse som har varit senaste tiden var detta ett lyft för svenska fotbollsfamiljen.
  • Publiksiffran, 10107 hade letat sig fram till Guldfågeln Arena. Kalmar FF har dubblat publiksiffran mot förra året. Glädjande att fotbollsintresset i Kalmar med omnejd ökar, det är fest nästan var gång..

När det gäller publiksiffran så har jag lite kuriosa, igentligen är det inte jämnförbart men ändå. Vet ni vilket lag efter Allsvenskan som har stans näst bästa publiksiffra och snitt? Jo givetvis IFK Berga med 414 mot Färjestaden och ett snitt på 257, bra jobbat. Nu hoppas vi att förra segern lockar till sig en stor publik i morgon.

Med spänd förväntan ser jag fram mot morgondagen och en fin fotbollsmatch med tre friska nya poäng. Jag ser bilderna framför mig när jag sluter de blå vilande på huvudkudden.

Vi syns i morgon Bergabröder!

Inga kommentarer: