tisdag 10 maj 2011

Framgång skapas med glädje!





Man måste hata att förlora och älska att vinna, det är grunden i mental tankeverksamhet inom idrott. Detta påstående sätter Coubertains tes " Viktigtast i livet är inte att vinna utan att kämpa väl" lite på bakgården. Utan vinnarinstinkt når man inga nya mål ej heller tillfredställelse med idrottsliga prestation. Däremot kan man inte få in vinnarskallen eller nå all framgång utan att ha ett stort mått av glädje i utövandet. Just glädjen att tillsammans nått målet likt segern över Växjö BK skapar mersmak och motivation som ökar adrenalinet avsevärt. En del kunde ju klyva sina huvuden med breda leenden, Mårtensson ler än. Ett känt begrepp är ju "Framgång föder framgång", bäva månne Rydaholm på Lördag,

Ibland är det de små detaljerna som ger extra krydda i matcherna, framför allt höjer det underhållningsvärdet. Var det några mer än jag och bottre längan på läktaren som såg Gomez läckra tunnel på Växjö spelaren. Duracell kaninen Albins löpningar var så intensiva så när han gick i backen så sprattlade benen flera sekunder efteråt. Såg ni blicken Robin gav efter att blivit bryskt tacklad, det var tändvätska. Dessa små detaljer pluss några till gör att jag tror en vändning skedde denna soliga lördag.

I kväll skall jag åka ned till Bergavik och se B-laget mot Emmaboda. Förhoppningsvis en lika fin underhållning som sist mot Lindsdal. Det är minst lika viktigt att bilagan går bra för då blir pressen större uppåt. De sexton som är uttagna till kvällens match har siktet inställt på att visa Gsson att han har alternativ om det kniper.

Utruppen har börjat klart godkänt trots två förluster och en seger. Vi får inte glömma att dom spelar i Utvecklingsgrupp B som är en bra serie med spelare från div 5 och 4. Att då se killarna ta för sig i närkamperna och våga göra det där lilla extra gör att det känns som om IFK Berga kommer på bred front.

På lördag är det som sagt Rydaholm som står för motståndet. Ett lag som inlett efter förväntan starkt och får definitivt ses som ett lag i toppen. Nyförvärv från Lettland med goda meriter samt ett välvuxet lag gör att vi måste komma upp ännu ett snäpp. Visserligen har jag bara sett dom i en match i år men kan klart konstatera att tempo är den avgörande faktorn. Löpningar på kanter och i djupled kommer ge dom svårigheter i det defensiva spelet. Däremot är dom bra på fasta situationer och när dom får tryck. Jag tror att vår menatala inställning kommer göra oss till vinnare i denna matchen så därför satsar jag en hundring på IFK Berga i NordicBet. Så grabbar spela hem 500 spänn åt mig på lördag.
Själv kommer jag inte följa med till Smålands djupa skogar utan går på Guldfågeln Arena och Kalmar FF - Häcken men jag kommer ha direktkontakt med Rydaholm.

Inga kommentarer: