onsdag 17 augusti 2011

Vi och dom








Jag vet inte om det bara är i denna landsändan eller om fenomenet är spritt över hela vårt avlånga land. Tror dock att det är ett mer förekommande beteende här. Vad är det då jag talar om, jo att jubla och hylla i medgång och att sabla ned i motgång. Jag är så trött på alla så kallade suportrar som efter att sett sitt lag förlora ett par matcher bara hittar negativa spörsmål och sprider dessa vibbar likt galla som kommer från en smittad mage. Alla spelare och ledare oduglighetsförklaras och kapas efter fotknölarna. Konstigt, för det var samma lag, spelare och ledare som veckorna innan vann och hyllades som guldaspiranter. Givetvis pratar jag just nu om Kalmar FF men nästa vecka kan det vara Malmö, Degerfors, Öster eller IFK Berga. Att fotboll berör och skapar känslor vet vi men det som ger dig rätten att kalla sig suporter är att man håller på sitt lag i vått och torrt. Tjusningen med fotboll är just det att den är inte förutsägbar, försök få tretton rätt på tipset får du se! Om några dagar skall jag som valigt gå till Guldfågeln Arena och stötta Kalmar FF, Rydström och grabbarna skall få höra positiva tongångar. Gnällspikarna kan stanna hemma.






Innan dess stundar en annan drabbning med stort D. Matchen ikväll mellan Berga och serieledaren Oskarshamn. Efter att sett matchen mot Lyckeby har jag stoooora förväntningar på kvällens kamp. IFK Berga är på gång och tro mig kommer bli höstens lag i trean. Eftersom det är full omgång ikväll så kan det bli splittringar i serietabellen. En seger skulle förmodligen innebära att Berga hoppar på övre halvan vilket vore en skön läsning till morgonfikat. Vad är det då som talar för IFK Berga ikväll? Framförallt att formen pekar uppåt på en redan hög nivå men också självförtroendet har fått sig ett lyft. För att nå framgång ikväll krävs att man gör en match likt den sist plus lite till. Skönspelet får vi lämna där hemma och istället gå inför att vinna varje närkamp samt att alla tar ansvar över respektive roller. Vi som var i Oskarshamn vet att det gäller hålla positionerna samt att inte tappa boll i uppspelen.




Tittar ut genom fönstret i skrivande stund och kan trots lite blåst konstatera att vädret lovar gott. Siktar vi på 500 åskådare ikväll, allt under 400 är en besvikelse.

Nu laddar jag batterierna och tar mig ned till Bergavik och gubbhyllan. Lite nervös är jag men full av tillförsikt.


Till sist en stilla fundering efter ett besök på Kvarnholmen. Stötte på BloggarBill på Kaggensgatan som var välmående efter en gedigen lunch vilket han väl är värd, men. Han kom tillsammans med en "klubben" fantast, förvisso gick personen ifråga 50 cm bakom men ändå?



Mot Bergavik och tre poäng.

1 kommentar:

BloggarBill sa...

Vill bara notera att blåtoppen gick 1 meter bakom och dessutom bjudit på lunchen...gratis e gott!