måndag 31 januari 2011

En månad i etern!


I dag har det gått en månad sedan vi startade upp Bergabloggen broder Bill och jag! Om man ser på statistiken så är vi mycket nöjda med antalet besökare, vi snittar 85 om dagen vilket är klart godkännt. Det ger oss motivation att fortsätta på den inslagna vägen att profilera IFK Berga. Dock gör vi en smärre justering genom att ändra på inläggen från att idag varit dagligen till att nu bli varannan dag med start fr.o.m 1 februari!


I mitt förra inlägg siade jag lite om lagen i div. 3 sydöstra och nu kommer del två.


  • Blekinge är representerade av tre lag, Saxemara, Sillhövda och Lyckeby. Det förstnämda har de senaste ären varit ett lindansarlag och får nog se sig som ett sådant i år igen. Förmodligen klarar man sig kvar eftersom grundstommen i laget kvarstår. Lyckeby däremot har varit snäppet bättre och är väl en lite outsider i år. Materialet är så gott som intakt och vissa nyförvärv höjer nivån. Nykomlingen Sillhövda har inte agerat nämnvärt på transfermarknaden och får nog ta på sig rollen som aspirant av jumboplatsen. Just det kan ju i och för sig ge en kick så vem vet.

  • Oskarshamn får ses som självklara favoriter. I topp förra året där man föll på mållinjen. Inget mansfall utan ett par starka nyförvärv där bland annat Peiman från Lindsdal är det stora utropstecknet. Skulle förvåna mig mycket om man inte tog steget upp i år.

  • Nybro IF, från div. 2 men inget självklart topplag. Har tappat många och nyförvärven kompleterar inte lika mycket. Ny tränare kan dock lyfta laget men inte till att gå upp.

  • Färjestaden GoIF, tre namnkunniga nyförvärv i Börjesson, Löfqvist och Quist. Årets överraskning kan bli sistnämnde men det räcker nog inte eftersom man tappat så gott som hela centrallinjen. Stort avbräck med Tom Karlssons skada, där tappar man en av seriens bästa mittbackar och ledargestalter. FGoIF är ett välspelande lag men relativt småväxta.

  • IFK Berga tippas av många i nedre regionerna men ser man till värvningarna får man nog utbringa ett varningens finger. Visst tappade vi en skyttekung i "Mårten" men ser man till helheten så är det mycket div.2 rutin som tillförs.

Skall jag då försöka mig på en gissning i vintermörkret. Får se i oktober hur insnöad jag var i januari.


1 Oskarshamn


2 Rydaholm


3 Alstermo


4 IFK Berga


5 Färjestaden


6 Nybro


7 Moheda


8 Lyckeby


9 Växjö BK


10 Saxemara


11 Ryssby


12 Sillhövda


Vi får väl se om jag måste fly landet, kanske det finns någon annan som vågar sig på en gissning.


Vi hörs på torsdag!

Inga kommentarer: