söndag 23 januari 2011

Vad kan vi lära av varandra?


Det har väl inte undgått någon att Handbolls VM pågår för fulla muggar. Idrottsintresserade sitter som klistrade framför rutan och följer med spänning Sveriges framfart och jakt på ädla medaljer.
Mångfalden har alltid gynnat idrotten eftersom vi alltid kan hitta nya grepp och ta hjälp av varandra. Idrotten likt övriga delar av samhället lever i ständig förnyelse och förändring.


Har då fotbollen något att ta efter handbollen? Ja åtskilligt skulle jag vilja påstå!

Ja ta bara kampen och viljan. Inte för att fotbollen inte har dessa ingredienser men på något sätt känns det som det finns mer i just handbollen. En anfallare i fotboll ger tidigare upp chansen medan handbollspelaren fortsätter in i det sista. Försvararna har en mer gemensam uppbackning i handbollen! Hur ofta ser man en handbollsspelare ligga ned för att på så sätt få domarens uppmärksamhet. Jag vill nog påstå att handbollen är den tuffaste bollsporten vilket leder mig till slutsatsen att utövarna också är de mest vältränade.

Vad kan vi då lära oss?
  • Fortsätt spela tills domaren blåser!
  • Ge aldrig upp en boll!
  • Kämpa i 90 minuter inte 60!
  • Om man ger smällar måste man också kunna ta en!
  • Det är nu i träningen man lägger grunden för höstens fina tabellplacering!

Innan match och nu så låter det självklart men hur många gånger har man inte sett lag som tappat givna matcher för att man inte levt upp till detta. Nu när IFK Berga är i division tre ställs det än större krav på dessa punkter och jag är övertygad om att man kommer klara det. Då kommer vi få höra den inövade segersången många gånger i år. Det finns en klar likhet mellan just IFK Berga och Svenska landslaget i Handboll. Ungdomlig entusiasm och det visar ju sig att det kommer man mycket långt med.

Nu laddar jag för matchen mot Kroatien, seger med tre mål tippar jag.

Till sist, va gutt att Pool krossade Wolwes igår. Det var jubel på Djurängens The Kop!